Tuesday, June 1, 2010

Jom belajar bahasa BANJAR

Sebelum kita memulakan sesi pembelajaran,lebih elok kiranya aku describe pasal bahasa BANJAR nie.
Bahasa Banjar adalah sebuah bahasa Austronesia yang dipertuturkan oleh Suku Banjar di Kalimantan Selatan, Indonesia sebagai bahasa ibu.
Secara geografis suku ini pada mulanya mendiami hampir seluruh wilayah provinsi Kalimantan Selatan.
Selain di pantai timur pulau Sumatera, bahasa Banjar dapat dijumpai juga pada perkampungan suku Banjar yang ada pantai barat semenanjung Malaka di Malaysia Barat (Perak Tengah, Krian, Pahang, Kuala Selangor, Batu Pahat, Kuala Lumpur) more info

Okay..apa tunggu lagi..ayuha bapandir banjar

no banjar terjemahan
1 Ambin Pelantar rumah
2 Ampih Berhenti
3 Amun Jika
4 Ancap Cepat
5 Aruh Kenduri
6 Ayuha Marilah
7 Bagarigis Permukaan tak licin dan berbulu
8 Bagawi Bekerja
9 Bagirap Bercahaya / Mengerlip
10 Bahambur Berterabur
11 Bahari Zaman dahulu
12 Bahinak Bernafas
13 Bahira Buang air besar
14 Baimbai Bersama-sama
15 Bajajal Bersesak-sesak
16 Bajarijihan Meleleh
17 Bakamih kencing
18 Bangking Tak menjadi
19 Banyu Air
20 Barabahan Berbaring
21 Bulik Pulang
22 Dangkak Cangkung
23 Galoh Panggilan budak perempuan
24 Ganal Besar
25 Guring Tidur
26 Halui Kecil
27 Ikam Kamu
28 Kada hawas Tak nampak / Kurang jelas
29 Kada mahiranik Tak peduli
30 Kulaan Saudara mara
31 Kulir Malas
32 Macal Degil / Nakal
33 Mahadangi Menunggu
34 Pandir Berborak / Berbual
35 Tulak Pergi
36 Urang Orang
37 Utuh Panggilan anak lelaki


contoh:
ayat : napangnya diulah
maksud : tengah buat apa tu

ayat : Apus muhak kamu
maksud: padan muka kamu

ayat : Kulir handak tulak ka pasar amun ari cuti pasal bajajal urang
maksud: malas nak pergi ke pasar jika hari cuti sebab ramai orang

to puan mariani:
mesti tesengih besar kalau baca entry ni kan..hahaha!napangnya si galoh ni marapik.kada hingkat bapandir


to cik patin / cik yumie:
tau x lagu nih?sila sambung sendiri :p

"umanya galuh kalambu parak diruntuh,hari sudah subuh tacangol ?????? ?????"

***nyamannya ai***

7 comments:

yUmIe said...

waaa..puas cariin,kadak tahaga liriknya..kadak bisa menyambung..
Kaina mahu bulikan awal kah??:p

**ape jela yg sye merapik neh..kadak hingkat bersurahan banjar,mau juga bersurahan banjar..wakaka..

ctmah said...

hahaha..TBB
saye rase nak guling2 gelak...
nasib xde kamus banjar.kalo ade,saye nak beli 1!

khairul said...

wah.. yumie pun kulaan banjar gak ke?

yUmIe said...

haha sye pon rse nk gelak guling2 gak even dh bce byk x ayt sye tu..wakaka..
erm klu btol le ade,sye pn nk beli gak 2..hihi..

Ye incik Khairul..sye pon kulaan jg:p

ctmah said...

haha!xpe yumie!nanti balik kampung saya bapandir banjar ngan sedara mara saya kay :p
aahla khairul..kitakan sekulaan =)

Salmani Ayam said...

haaaaa ,,, mantap banar lah,pian pian sebarataan

nazrin ramlee said...

mana lagi ni..nk juga basurahan banjar..

Related Posts with Thumbnails